Futsal

Pasukan futsal B-20 Indonesia dijanjikan 300 juta

Ketua Umum Persekutuan Futsal Indonesia (FFI) Hary Tanoesoedibjo telah menjanjikan ganjaran berjumlam 300 juta Rupiah ( RM 98,000) kepada pasukan futsal bawah 20 tahun Indonesia.

Wang ganjaran ini telah dijanjikan oleh FFI jika pasukan bawah 20 tahun Indonesia mampu sekurang-kurangnya layak ke separuh akhir kejohana Futsal AFC U-20 nanti.

Kejohanan Futsal AFC U-20 akan berlangsung di Bangkok, Thailand pada 16-26 Mein ini dan dengan pengumuman wang ganjaran tersebut, Harry Tanoe berharap pemain akan lebih bersemangat.

Memetik kenyataan Harry Tanoe seperti dilaporkan Juara.net, dia berkata: “Jika pasukan berjaya layak ke separuh akhir, mereka akan mendapat bonus Rp 200 juta. Kalau mereka layak ke perlawanan akhir, mereka akan menerima bonus Rp 300 juta. Tetapi jika mereka berjaya muncul juara, mereka akan terima bonus lebih besar.”

Ujian pertama mereka adalah untuk melepasi kumpulan dalam kejohanan tersebut. Skuad bimbingan Vic Hermans itu berada di dalam Kumpulan B bersama Jepun, Tajikistan dan Taiwan.

Skuad futsal Indonesia akan bertemu Tajikistan dalam perlawanan pertama mereka di Hua Mark Indoor Stadium pada hari Selasa depan (16 Mei).

Dengan pengumuman bonus seperti ini, pastinya skuad futsal bawah 20 tahun Indonesia akan lebih bersemangat. Bagaimana pula dengan nasib futsal di Malaysia? Adakah mereka juga boleh menerima ganjaran sama seperti pemain bolasepak biasa?

Other posts by