Football

5 tragedi pesawat terhempas melibatkan pasukan bolasepak

Tragedi yang menimpa pasukan Chapecoense mengejutkan dunia bolasepak. Penyokong, pemain dan pasukan di seluruh dunia berduka dengan apa yang terjadi. Namun, ini bukan kali pertama kemalangan seperti ini terjadi yang melibatkan pasukan bolasepak. Berikut merupakan lima tragedi pesawat terhempas yang melibatkan pasukan bolasepak.

 

torino
Photo credit: FIFA.com
  1. Torino AC (4 Mei 1949)

Kejadian yang dikenali sebagai Superga Air Disaster ini mengorbankan kesemua penumpang termasuk pemain dan petugas pasukan Torino (terkenal dengan jolokan Grande Torino) yang juga sebahagian besarnya pemain pasukan kebangsaan Itali.

 

Photo credit: Chronicle Live
Photo credit: Chronicle Live
  1. Manchester United (6 Februari 1958)

Antara kejadian pesawat terhempas melibatkan pasukan bolasepak yang menjadi sebutan hingga sekarang. Kejadian yang berlaku di Munich, Jerman Barat itu mengorbankan lapan orang pemain dan tiga petugas kelab. Turut terkorban adalah Duncan Edwards yang dikatakan mempunyai masa depan cerah dan boleh menjadi pemain yang hebat.

 

Photo credit: Conmebol
Photo credit: Conmebol
  1. The Strongest (26 September 1969)

Kelab dari Bolivia ini mengalami mimpi ngeri dalam perjalanan mereka untuk bermain satu perlawanan istimewa yang dianjurkan oleh Persatuan Bolasepak Santa Cruz. Dalam perjalanan pulang, kapal terbang yang mereka naiki dilaporkan terhempas di kawasan pendalaman dipanggil Viloco. Kesemua petugas dan pemain pasukan The Strongest terkorban dalam nahas tersebut.

 

Slide2250
Photo credit: Thebuzzking.com
  1. Colourful 11 (7 June 1989)

Sekumpulan pemain Surinam yang bermain di Liga Belanda menganjurkan satu perlawanan pertunjukan dan menubuhkan the Colourful 11 untuk perlawanan itu. Pasukan yang diwakili pemain dari kelab Liga Belanda itu menaiki pesawat Surinam Airways Flight 764 yang akhirnya terhempas ketika menghampiri Paramibo-Zanderij. 176 daripada 187 penumpang terkorban termasuk 15 pemain dan jurulatih.

 

Slide1049
Photo credit: Thebuzzking.com
  1. Pasukan kebangsaan Zambia (27 April 1993)

Tragedi yang mengorbankan kesemua penumpang termasuk pemain dan jurulatih pasukan kebangsaan Zambia itu terjadi apabila pesawat yang mereka naiki terhempas di lautan Atlantik, 500 meter dari pesisir pantai Libreville, Gabon. Pasukan Zambia sebelum itu dijadualkan bertemu pasukan Senegal untuk perlawanan kelayakan Piala Dunia di Dakar.

Other posts by