Badminton

BAM mahu pemain simpanan mula menang

Menang atau keluar.

Itu amaran yang diberikan oleh Pengerusi kejurulatihan latihan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) Datuk Seri Norza Zakaria kepada pemain dan jurulatih acara perseorangan lelaki negara.

Selain daripada juara Terbuka Jepun Lee Chong Wei, pemain lain – Iskandar Zulkarnain Zainuddin, Soong Joo Ven, Soo Tech Zhi, Cheam June Wei, R. Satheishtharan, Chong Yee Han, Lim Chi Wing, Yeoh Seng Zoe, Chin Wai Kin, Lee Zii Jia, Tan Jia Wei dan Muhd Syafiq Jamaluddin – tidak pernah memenangi kejuaraan.

Hanya pemain bebas Zulfadli Zulkiffli yang telah memenangi dua kejuaraan untuk Malaysia musim ini – di Brazil Grand Prix bulan lalu dan Grand Prix Russia Ahad lalu.

Norza mahu pemain BAM mula menunjukkan aksi cemerlang seperti pemain berusia 23 tahun dari China Qiao Bin yang merangkul kejuaraan Superseries Korea dan pemain berusia 20 tahun Shi Yuqi yang menang di Indonesian Masters.

“Sekarang musim transisi dan pemain simpanan dari negara lain bermain baik. Pemain kita masih di tahap lama,” keluh Norza. “Tempoh bulan madu untuk pemain kita sudah tamat. Sudah tiba masanya mereka buktikan mereka layak berada dalam skuad kebangsaan.”

Norza menambah bahawa pertukaran Goh Soon Huat dari acara lelaki kepada bergu campuran merupakan satu contoh bahawa badan badminton negara itu sentiasa menilai prestasi pemain.

“Pemain perseorangan negara yang tiada masa depan perlu melupakannya. Kami tiada masa.”

“Morten Frost (Pengarah Teknikal BAM) telah ditugaskan untuk memberi peluang yang sama rata kepada pemain simpanan bagi mencapai sasaran dalam tempoh masa yang ditetapkan.”

Norza berkata, empat jurulatih acara perseorangan – Hendrawan, Tey Seu Bock, Indra Wijaya dan Wong Tat Meng yang baru dilantik – akan bertanggungjawab membentuk pemain bagi Olimpik Tokyo 2020.

“Jurulatih turut akan bertanggungjawab. Mereka juga ada sasaran. Mereka bertanggungjawab untuk menghasilkan yang terbaik untuk pemain mencapai sasaran mereka,” tambah Norza.

Tiada pemain simpanan yang akan terlibat dengan Terbuka Taiwan minggu ini, Terbuka Belanda (11-16 Oktober) dan Terbuka Switzerland (20-23 Oktober).

Hanya Chong Wei dan Iskandar akan dihantar menyertai dua kejohanan SuperSeries di Denmark (18-23 Oktober) dan Perancis (25-30 Oktober).

Ujian pertama untuk semua pemain simpanan adalah Terbuka Bitburger di Jerman pada 1-6 November.

Other posts by